La Margalida vol iniciar una col·lecció de pedres de colors i, inicialment, en té de color vermell.
En una ciutat, coneix un mercader que ofereix el canvi següent: si la Margalida li dona pedra vermella, ell li donarà a canvi pedres blanques.
En una segona ciutat, coneix una venedora ambulant que li ofereix un altre canvi: si la Margalida li dona pedra blanca, ella li donarà a canvi pedres vermelles.
La Margalida visita sovint les dues ciutats, i va fent intercanvis amb aquest mercader i aquesta venedora, fins que té pedres. Si ara multiplica la quantitat de pedres vermelles i la quantitat de pedres blanques que té, quin número obté?
Primer de tot, vegem quantes pedres guanya la Margalida en cada canvi.
En la primera ciutat, el balanç del canvi és de pedres. D'altra banda, en la segona ciutat, el balanç del canvi és de pedres. Per tant, fent canvis, la Margalida va guanyant pedres de en , o bé de en .
Com que inicialment té pedres, per tal d'arribar a caldrà que sumi uns quants cops i uns quants cops . Ara bé, si diem als canvis en la primera ciutat, i als canvis en la segona ciutat
Com que són nombres enters, això només es pot assolir en els següents casos
Vegem però en cada cas quantes pedres de cada color li quedarien. En general, si ha fet intercanvis a la primera ciutat i intercanvis a la segona, al final tindrà
Primer de tot, vegem quantes pedres guanya la Margalida en cada canvi.
En la primera ciutat, el balanç del canvi és de pedres. D'altra banda, en la segona ciutat, el balanç del canvi és de pedres. Per tant, fent canvis, la Margalida va guanyant pedres de en , o bé de en .
Com que inicialment té pedres, per tal d'arribar a caldrà que sumi uns quants cops i uns quants cops . Ara bé, si diem als canvis en la primera ciutat, i als canvis en la segona ciutat
Com que són nombres enters, això només es pot assolir en els següents casos
Vegem però en cada cas quantes pedres de cada color li quedarien. En general, si ha fet intercanvis a la primera ciutat i intercanvis a la segona, al final tindrà
Per tant, en els diferents casos
És a dir, en ambdós casos acaba amb pedres d'un color i pedres de l'altre color. Per tant, el producte de les dues quantitats és sempre .
Classificació 2n d'ESO
Estudiants que cursen 2n d'ESO
o un curs inferior.
Medalla | # | Usuari | Data | |
---|---|---|---|---|
Or | m4t | m4t | 5 d’abril de 2022 a les 18:05 | 05/04/2022 |
Or | Hypergg2000 | Hypergg2000 | 6 d’abril de 2022 a les 21:29 | 06/04/2022 |
Or | MAMG | MAMG | 14 d’abril de 2022 a les 12:35 | 14/04/2022 |
Or | EloiOrigami | EloiOrigami | 21 d’abril de 2022 a les 18:39 | 21/04/2022 |
Classificació oberta
Usuaris que ja han superat
2n d'ESO.
Medalla | # | Usuari | Data | |
---|---|---|---|---|
Or | arakelov | arakelov | 1 d’abril de 2022 a les 6:32 | 01/04/2022 |
Or | montserrat... | montserrat.muria | 1 d’abril de 2022 a les 9:19 | 01/04/2022 |
Or | Hiperboloide | Hiperboloide | 1 d’abril de 2022 a les 9:54 | 01/04/2022 |
Or | jaquerol | jaquerol | 1 d’abril de 2022 a les 10:48 | 01/04/2022 |
Or | Alexia2005 | Alexia2005 | 4 d’abril de 2022 a les 22:06 | 04/04/2022 |
Plata | JABorrás | JABorrás | 6 d’abril de 2022 a les 19:39 | 06/04/2022 |
Xocolata | fakeone | fakeone | 4 d’abril de 2022 a les 20:04 | 04/04/2022 |
Xocolata | MarinaSF | MarinaSF | 8 d’abril de 2022 a les 8:19 | 08/04/2022 |